Samhälle
Kultur
OL Gräver
Underhållning
På Campus

Hela denna föreläsning är en annons

Charlie Mårtensson - Authorcharlie.martensson@osqledaren.se

Danika Giron - Illustratorosqledaren@ths.kth.se

Jag går in i föreläsningssalen, lagom mosig och trött efter lunch, och rycks ur mitt töcken när en obekant kostymklädd man hälsar mig välkommen i dörren. Han bjuder på ett proffsigt ”Hej!” och så rejäl ögonkontakt på det. Jag vill nästan be om ursäkt för den tomma blicken han får möta i gengäld.

Efter att jag sjunkit ner i en stol lagom långt bak i salen, visar det sig att kostymnissen är en gästföreläsare. Vad ska då detta handla om? Ett nytt perspektiv på kursinnehållet, och kanske lite inblick i näringslivet från någon som kan? Nja, kisar man kanske det också finns lite sådant att hämta, men i praktiken blir föreläsningen en företagspresentation. Det snackas omsättning och vad detta företag använder för strategier för att deras medarbetare ska bli så nöjda som möjligt. Vi försäkras också om att de förstås är just nöjda.

Jag kommer på mig själv med att undra om inte detta hör hemma på en lunchföreläsning. Tillsammans med arbetsmarknadsdagar och liknande event är lunchföreläsningar en utmärkt chans för företagsrepresentanter att träffa och marknadsföra sig till studenter, där alla parter vet vad de ger sig in på. Däremot känns det olustigt när vår schemalagda undervisningstid lånas ut för detta ändamål.

Jag är osäker på hur vanligt detta fenomen faktiskt är, och självklart skiljer det sig åt beroende på program och kurs. Det har dock hänt en handfull gånger under min tid på datateknikprogrammet. Att det ens ska hända en gång känns tillräckligt bisarrt. Representanter från ett företag pratar på om någonting med en framkrystad koppling till kursinnehållet, varvat med bilder på hur anställda på företaget slappar i en pool, knasar sig i ett spelrum eller något annat som visar upp hur sköna just de är. Vad har detta med undervisningen att göra?

”Sedan hoppas vi förstås att ni kommer att vilja jobba hos oss.” Ibland sägs det rakt ut och ibland inte, men implikationen finns där oavsett. Syftet med föreläsningen är att låta arbetsgivaren visa upp sig. Det hela påminner om helsidesuppslag i tidningar, formaterade på ett sätt som liknar tidningens egen grafiska profil. Det är inte omöjligt att informationen som står där är intressant – men den är också vinklad, med avsikten att sälja in någon tjänst eller produkt. Just därför står det högst upp på sidan: hela detta uppslag är en annons.

Är det så det är, så borde det tydliggöras. ”Gästföreläsning” ska inte göras synonymt med ”dold reklam”. Det blir en björntjänst för samtliga, särskilt eftersom det faktiskt kan vara väldigt gynnsamt att ta in gästföreläsare från näringslivet. De kan erbjuda en ny, verklighetsförankrad vinkel på kursmaterialet som den ordinarie föreläsaren kanske inte hade tagit upp. Då gäller det dock att se till att själva företagets inblandning slutar vid föreläsarens presentation av sig själv, och att fokus hamnar på innehållet hen vill förmedla till oss studenter. Helst ska detta innehåll inte konstant dra paralleller till företagets verksamhet – det är nämligen en svår balansgång att presentera ”hur vi gör hos oss” och samtidigt undvika att falla in i en säljig pitch. Det är ju väldigt sällan som en företagsrepresentant säger någonting negativt om sitt företag, eller pratar öppet om de problem som innovativa strategier, platta organisationsformer eller andra buzzwords inte har lyckats lösa.

Självklart är det ingen som tvingar studenter att sitta kvar på en föreläsning de inte finner givande, men det är absurt att ens behöva tänka tanken att välja bort vissa föreläsningar för att de är av kommersiell natur. I den ordinarie undervisningen har vi rätt att kräva opartiskhet, och gästföreläsare som kommer i egenskap av personer med erfarenhet i en för oss möjlig framtida yrkesroll. Vill de visa upp hur bra just deras arbetsplats är, ja, då får vi väl träffas an på någon företagspub.

Publicerad: 2020-04-28

Ansvarig utgivare: Raquel Frescia
© 2008 - 2024 Osqledaren.